Bekijk het lied: Alle dieren slapen
Met dit spelletje kun je de dag rustig afsluiten. Als je dit regelmatig doet, kan dit voor structuur zorgen wat peuters erg prettig vinden. Dit onderdeel hoort bij de emotionele ontwikkeling.
De peuter gaat zijn lievelingsknuffel naar bed brengen en geeft het nog een kusje. Daarna kan de peuter er zelf naast gaan liggen en krijgt het zelf een kusje. Doe het ligt uit en zing het liedje nog een keer zonder de woorden op noenoenoe.
Tip: Maak een speeldooskaart voor de plingplong en draai het slaapliedje voor de lievelingsknuffel of voor je eigen kind. Klik hier voor de instructie voor het maken van: Speeldooskaart Alle dieren slapen
Bekijk het liedje: Bellen tellen
Met dit spel merkt de peuter dat iets wat even niet te zien is er nog wel is en zijn we met de emotionele ontwikkeling bezig.
1. Pak belletjes en schud in de maat van het liedje mee. Tijdens het tellen verstop je de belletjes achter je rug of onder je benen en dan vraag je: “Waar zijn nu de belletjes gebleven?” Wacht op het antwoord of laat de peuter even zoeken. Heeft de peuter de belletjes gevonden dan herhalen we het spelletje nog een keer, maar nu mag de peuter de belletjes schudden en verstoppen.
Met dit spel moet je samenwerken en ben je met sociale ontwikkeling bezig en de afwisseling langzaam-snel.
2. Is het geen mooi weer om bellen te blazen, knip dan van gekleurd papier wat visjes uit. Zie knutselideeën. Leg de visjes op een (blauw) laken. Wapper samen met de peuters met het doek. Eerst rustig en bij het tellen lekker wild en zorg dat de visjes na de zeven tel van het doek gewapperd zijn. Stel vervolgens de vraag: “Waar zijn nu de visjes gebleven?” Daarna raap je samen de visjes weer op en leg je de visjes op het kleed en kan het spel opnieuw beginnen.
Bekijk het lied: Belletje lellebel
Met dit spelletje zijn de peuters bezig met de muzikale tegenstelling langzaam-snel en met de motorische ontwikkeling.
1. De peuter krijgt een bellenbandje om de polsen en klapt in de handen mee met het liedje. Net als bij het filmpje ga je tijdens de laatste zin vertragen om daarna lekker snel te schudden.
2. De versnelling en vertraging kun je ook lopend uitvoeren.
Belletje, belletje, lellebel.: loop naar de andere kant van de kamer
Doe maar mee, je kunt het wel.
Belletje, belletje, lellebel.
Eerst heel langzaam……..: loop even heel langzaam en dan omdraaien bij de muur.
en dan heel snel.: terug rennen naar de andere kant van de kamer naar waar je begonnen bent.
Bekijk de spelvorm in dit filmpje: Belletje lellebel
Bekijk hier het liedje: Bochtje naar links en rechts
De peuter reageert op de tegenstelling wel-geen muziek en is met zijn stemvorming bezig.
Zing het liedje terwijl de peuter met de auto’s of de treintjes speelt. Doe zelf voor dat ze moeten stoppen met rijden als je stopt met zingen. Na het stoppen doen we met onze stem de motor van de auto na en rijden we weer vrolijk rond. Daarna start je weer met zingen.
Geef de peuter een plasticbord en zeg dat het een stuur is van een vliegtuig. Zing couplet 3 en vlieg rond en neem bochtjes als je erover zingt. Ga op het einde van het couplet op de grond zitten. Daarna stijgen we weer op en doen we met onze stem de motor na. Als we weer lekker rondvliegen starten we weer met zingen.
Bekijk het lied: Boer Boris gaat naar zee
Bij deze spelletjes zijn de peuters bezig met de taal- en spraak ontwikkeling.
1. Bekijk het boek “Boer Boris gaat naar zee” en benoem na het zingen bij elke bladzijde wat Boer Boris meeneemt. Heb je het boek niet, bedenk samen wat Boer Boris mee zou nemen.
2. Boer Boris neemt ook al zijn dieren mee, ook Klavertje Koe. Zing het liedje ook eens alleen met het geluid van het dier wat hij meeneemt, net als in het filmpje. Kun jij alle dieren benoemen die je in het filmpje ziet?
Bekijk hier het lied: Bromtol
Het is een spel die de band tussen ouder-kind versterkt en dus ben je met de sociale ontwikkeling bezig.
Peuters vinden een wild spelletje vaak heel leuk, vooral met papa en daar is deze er eentje van. Het kind gaat met zijn rug voor de ouder staan en wordt onder de oksels vastgepakt en opgetild. Tijdens het lied draai je het kind in de rondte alsof het in een zweefmolen zit. Eerst heel rustig maar bij “als ik zo hard ronddraai” draai je sneller om bij het einde van het liedje samen duizelig op de grond te vallen. Let op: Zorg voor flink wat ruimte en laat het kind wel rustig landen, zodat het veilig blijft.
Bekijk het lied: Dwarrelliedje
Bij deze spelletjes beleven de peuters de seizoenen van het jaar en ze doen spelletjes waarbij ze doen-alsof. Ze zijn ook bezig met de sociale ontwikkeling, omdat ze moeten samenwerken.
1. (winter)
Scheur samen wit papier in kleine stukjes boven een wit laken. Wapper samen met het laken, terwijl je het liedje zingt. Op het einde van het liedje lekker hard wapperen tot alles eraf is.
2. (lente)
Doe de winteractiviteit nu met roze papier en een doorzichtig roze kleed. Laat de kinderen onder het kleed zitten en wapper samen met nog een volwassene het kleed boven de hoofden van de kinderen. Bij “omhoog” wapper je het flink de lucht in. Vervolgens laat op een na iedereen het kleed los en die ene trekt het kleed weg, zodat alle roze snippers op de kinderen terecht komt.
3. (zomer)
De peuters doen-alsof ze een vlinder zijn en vliegen van bloem naar bloem. Aan het einde van het liedje is de vlinder bij een andere bloem. Welke kleur is de bloem?
Voor jonge peuters is het doen-alsof nog wat lastig en kun je ze ook een speelgoedvlinder geven waarmee ze van bloem naar bloem vliegen. Ze kunnen ook een eigen vlinder knutselen of versieren.
4. (herfst)
Verzamel buiten herfstbladeren. Leg ze op een doek en wapper samen het doek tot alle blaadjes eraf vallen.
5. (wasdag)
Hang op een waslijn alle sjaaltjes, zonder dat je ze vastmaakt met een knijper. Alle kinderen gaan op hun rug eronder liggen en kijken naar de sjaaltjes. Een kant van de waslijn houd je vast en wapper je rustig heen en weer, tijdens het zingen van het liedje. Of als je met 2 volwassenen bent houd je allebei een kant vast. Bij “omhoog” beweeg je de lijn op en neer en zullen de sjaaltjes op de kinderen vallen.
Bekijk het lied: Okido
Dit liedje heeft een prijs gewonnen en is daarom helemaal uitgewerkt op de website www.muziekmethetjongekind.nl.
Op de volgende link kun je lezen welke activiteiten je bij dit liedje kunt doen met peuters.