Bekijk hier het lied: Torenhoog
Muzikale spelletjes
- Baby 0-1 jaar
Met deze activiteit leer je de baby rollen en ben je met de grote motoriek bezig.
Zorg voor een prettige ondergrond waar je kind fijn kan liggen op de rug of op de buik. Ga op je knieën zitten op de grond en leg je baby op de rug voor je neer. De voeten van de baby wijzen naar je toe. Doe de volgende bewegingen tijdens het zingen van het lied:
“Blokje hier….klaar”: loop in de maat van het liedje met je handen over het lichaam van de baby van de voeten naar het hoofd.
“Toren recht”: wrijf over het lichaam van de voeten naar het hoofd.
“Toren krom”; buig over je baby en doe je handen onder de schouders van je baby.
“ik bouw een hoge toren en gooi hem dan weer”: wiebel je de baby heen en weer door om beurten de linker schouder en dan de rechter iets op te tillen.
“om”: rol je baby om op de buik door een hand bij de schouders weg te halen.
Bekijk het filmpje hieronder om te zien hoe je een baby kan leren rollen:
- Dreumes 1-2 jaar
Met deze activiteit stimuleer de kleine motoriek en de oog-hand coördinatie.
Geef je dreumes houten blokken en bouw samen een hoge toren die je op het einde van het liedje weer omgooit.
- Peuter 2-4 jaar
Met deze activiteit benoem je de kleuren en leert je kind kleuren te sorteren. Je bent bezig met de taal- en de cognitieve-ontwikkeling.
Nodig; heel veel gekleurde houten blokjes.
Pak een rood blokje en benoem de kleur. Vraag je peuter om samen met jouw een rode toren te bouwen. Je kunt de tekst van het liedje aanpassen door te zingen “Ik bouw een rode toren”. Na de rode toren kun je ook een andere kleur pakken en die in het liedje ook benoemen.
- Vanaf 4 jaar
Met deze activiteit ga je samen tellen en kijken wie de hoogste toren kan maken en daarmee ben je vooral bezig met de cognitieve ontwikkeling.
Nodig: genoeg blokjes voor elke kleuter.
Je kunt dit samen doen of in kleine groepjes. De bedoeling is dat je een toren maakt met houten blokken en daarna kijkt wie op het eind van het liedje de hoogste toren heeft. Dat kan door te meten met een stok ernaast of door de blokjes te tellen. Je wilt de toren dus niet meteen omgooien. Zing daarom het eerste deel van het liedje twee keer als volgt:
“Blokje hier, blokje daar, ik bouw een hoge toren en ben nog lang niet klaar.
Blokje hier, blokje daar, ik bouw een hoge toren. Ik stop, want ik ben klaar.”
Mocht het liedje te kort zijn en wil je dat ze meer tijd krijgen om te bouwen, zing dan de tekst van de eerste regel net zo vaak als je wilt. Als je wilt dat ze stoppen sluit je het af met de 2e regel.
Wil je opnieuw beginnen zing dan het slot:
“Wat een hoge toren, gooi hem nu maar om. Bom!”
Het is ook goed om met verschillende materialen een toren te bouwen. Maak na een toren van houten blokjes ook een toren van grote lego blokken. Vraag na afloop waar zij de hoogste, de stevigste of de mooiste toren mee hebben gemaakt.
Tip: Heb je geen blokken maak dan eens een toren met doosjes of dozen, bekers, knuffels of kussens. Zing dan over de dozen, bekers, knuffels of kussens ipv de blokjes. Misschien verzint je kleuter zelf nog iets anders om een toren mee te bouwen.