Bekijk het lied: Polonaise
Muzikale spelletjes
- Baby 0-1 jaar
Het is een ouder-kind spel maar kan ook met een verzorger en daarmee ben je met de sociale ontwikkeling bezig. Tijdens het dansen ervaart de baby de vorm en de maat van het lied.
Nodig: Carnavaltekstvariatie
Kom dans met mij de hele kamer door,
in polonaise ja we gaan ervoor.
De handjes hoog, zwaaien maar.
Stamp op de grond, rom bom bom.
We dansen samen vrolijk in het rond.
De handjes hoog, klap klap klap.
Stamp op de grond, rom bom bom.
We dansen graag want het is carnaval vandaag.
Is het geen carnaval dan kun je ook de laatste zin vervangen door:
We dansen graag want het is feest vandaag: Hoera!
Activiteit: Neem je baby op armen en dans samen door de ruimte en doe de bewegingen mee die in de tekst staan.
- Dreumes 1-2 jaar
Het is een ouder-kind spel maar kan ook met een verzorger en daarmee ben je met de sociale ontwikkeling bezig. De dreumes ervaart de vorm van het lied en is bezig met de grote motoriek.
Nodig: Apendanstekstvariatie en eventueel wat aapknuffels.
De apen dansen vrolijk in het bos,
altijd op zoek naar een bananentros.
Hoog in de boom: OE OE OE
en op de grond: OE OE OE
Ze dansen samen vrolijk in het rond.
Hoog in de boom: OE OE OE
en op de grond: OE OE OE
Eventjes schudden met die apenkont. Hop Hop.
Activiteit: Dans samen in de ruimte. Bij hoog in de boom til je de dreumes op en bij “en op de grond” zet je ze weer neer. Vind de dreumes het spannend dan kun je ook alles eerst met een aapknuffel voordoen en alle activiteiten laten zien, daarna kun je het met de dreumes doen. PS: Veel dreumesen vinden het ook leuk om met je mee te doen met een aapknuffel.
- Peuter 2-4 jaar
We dansen met elkaar en daarmee ben je met de sociale ontwikkeling bezig. Verder moet iedereen de tekst uitbeelden en dus ben je met taal bezig en met de grote motoriek. Het lied heeft een vaste volgorde en door die steeds te herhalen ben je met de vorm van het lied bezig.
Nodig: de originele tekst met de olifanten
De olifanten lopen in een rij.
In polonaise lopen zij voorbij.
Slurf in de lucht: “RET TET TET.”
Stamp op de grond: “ROM BOM BOM.”
Ze dansen samen vrolijk in het rond.
Slurf in de lucht: “RET TET TET.”
Stamp op de grond: “” ROM BOM BOM.
Eventjes schudden met die olikont: “ROM BOM.”
Activiteit: Alle peuters lopen in een rij achter elkaar en een arm is de slurf die ze bij RET TET TET omhoog moeten steken. Bij “dans in het rond” kun je een rondje draaien op de plaats. Je staat stil op het eind om met je heupen heen en weer te wiebelen. Daarna loop je verder achter elkaar. Als het goed gaat kun je zo alle gangen door tot je weer terug bent.
- Vanaf 4 jaar
De kinderen beelden de tekst uit en daarmee zijn ze bezig met taal en met de motoriek. Daarnaast zijn we bezig met de muzikale ontwikkelen door te luisteren naar hoog en laag.
Nodig: Vogeltekstvariatie en een fluit.
De vogels vliegen over bos en hei,
ze fluiten er een vrolijk wijsje bij.
Hoog in de boom: twiet twiet twiet
laag bij de grond: twiet twiet twiet,
Ze fluiten samen vrolijk in het rond.
Hoog in de lucht: twiet twiet twiet
laag bij de grond: twiet twiet twiet
Eventjes schudden met die verenkont TWIET TWIET.
Activiteit 1: Dans samen als vogels door de ruimte maar dan achter elkaar en beeld de tekst uit.
Activiteit 2: Fluit hoge tonen en alle vogels moeten omhoog vliegen. Fluit lage tonen en alle vogels vliegen omlaag. Heb je geen fluit neem een ander instrument waar je hoge en lage tonen op kunt spelen.