Bekijk het lied: Beschuit met muisjes
Bekijk hier: Schudflesje maken
Muzikale spelletjes
- Baby 0-1 jaar
Het is een liedje waarbij de baby mee kan schudden tijdens het liedjes, het geluid kan volgen.
Nodig: schudflesjes met blauwe, witte en roze strijkkralen
Spelbeschrijving: Leg je baby op de rug voor je neer of zet het in een wipstoel en als ze zelfstandig kunnen zitten zet het voor je neer zodat je oogcontact kunt maken. Zing het liedje en schud vrolijk mee met de schudflesjes. Bij “maar later zal je groter zijn” doe je je armen omhoog en schud je zo hoog mogelijk. Doe dat ook eens links of rechts van de baby’s, volgen ze het geluid?
- Dreumes 1-2 jaar
Het is een liedje waarbij je het lichaamsbesef stimuleert van de dreumes en met het klappen stimuleer je het maat gevoel en de kleine motoriek.
Spelbeschrijving: Klap in je handen mee in de maat van het liedje. Wijs tijdens het zingen alle lichaamsdelen aan waarover je zingt. Til de dreumes op bij “groter”. Daarna weer klappen tot je het hele liedje uit hebt. Elke herhaling komt er een lichaamsdeel bij. Het stapelen is wat lastig voor ze. Je kunt ook steeds een van de coupletjes zingen om de beurt.
- Peuter 2-4 jaar
Tijdens het liedje wordt de vorm van het liedje duidelijk. We zijn ook met maatgevoel bezig en lichaambesef en de thuissituatie met doen-alsof spel.
Nodig: een babypop, schudflesjes met blauwe, witte en roze strijkkralen
Spelbeschrijving: Als er net een broertje of zusje is geboren dan willen de peuters vaak ook met een babypop spelen.
Tijdens het zingen schudden we met de flesjes en wijst de peuter alles aan bij de pop waar we over zingen. ook tillen we de babypop in de lucht bij “groter” om daarna weer met de flesjes te schudden.
- Vanaf 4 jaar
Tijdens het zingen leren de kinderen wat de vorm is van het liedje en moeten ze de volgorde onthouden. Ze kunnen zelfstandig het liedje zingen. Ook ben je met lichaamsbesef bezig.
Nodig: Leeg blad en potloden
Spelbeschrijving: Een leuke activiteit voor als een klasgenootje een broertje of zusje heeft gekregen. Teken voor iedereen een baby op het blad of print een plaatje uit van internet. Als je zingt over handjes en voetjes mogen ze die zelf tekenen of inkleuren. Zo gaat het met alle lichaamsonderdelen. Het laatste couplet wijs je bij jezelf aan en ga je dus staan en spring je omhoog bij groter zijn. Daarna dans je samen door de ruimte met je tekening in je handen die iedereen aan de grote broer of zus geeft.