Bekijk het lied: Dwarrelliedje
Muzikale spelletjes
- Baby 0-1 jaar
Met deze spelletjes ben je vooral met de zintuiglijke ontwikkeling bezig: voelen, kijken en horen.
1. (winter)
Neem een sneeuwflesje en schud het langzaam boven de baby heen en weer en wissel van afstand, terwijl je het liedje zingt. Lees hoe je deze sneeuwflesjes maakt: Schudflesjes
2. (lente)
Vul dit keer het flesje met propjes roze papier of neem wat bloesemblaadjes uit de tuin en plak het goed dicht.
Schud het boven de baby heen en weer en wissel van afstand terwijl je het liedje zingt.
Je kunt ook een doorzichtig doek nemen en de baby eronder leggen terwijl je boven het hoofd de doek op en neer beweegt. Je kunt dan op het doek ook wat roze snippers leggen.
3. (zomer)
Dans met je kind op de armen door de ruimte terwijl je het liedje zingt. Bij omhoog til je de baby hoog op en bij omlaag laat je de baby veilig op de grond landen.
4. (herfst)
Leg je baby in een doek en jonas hem in de maat van het liedje heen en weer.
5. (wasdag)
Leg je baby onder een waslijn en hang er gekleurde sjaaltjes op, maar maak ze niet vast met een knijper.
Zing ondertussen het liedje en wapper de waslijn heen en weer bij “dwarrelen omlaag”, zodat de doekjes van de lijn op de baby vallen. Is je baby verstopt onder de doekjes dan zal de baby zelf de doekjes weghalen of je helpt hierbij. Roep daarna “Kiekeboe”. Heb je geen sjaaltjes, lees hoe je ze kan maken bij: Sjaaltjesknutsel
- Dreumes 1-2 jaar
Bij deze spelletjes is de dreumes bezig met de fijne motoriek en de zintuiglijke ontwikkeling. Daarnaast beleven ze de seizoenen van het jaar.
1. (winter)
Scheur samen wit papier in kleine stukjes. Gooi ze samen in de lucht terwijl je het liedje zingt.
Of doe de activiteit die bij de baby’s beschreven is.
2. (lente)
Scheur samen roze papier in kleine stukjes en gooi ze samen in de lucht terwijl je het liedje zingt.
Of doe de activiteit die bij de baby’s beschreven is.
3. (zomer)
Neem papieren vlindertjes, kijk bij kleuren en knutselen hoe je ze maakt. Leg ze op een doorzichtig doek en laat de dreumes eronder zitten. Wapper met een andere volwassene of een ouder broertje of zusje het doek tot alle vlinders gaan vliegen. Daarna samen alle vlinders weer oprapen en op het doek leggen, zodat we het spelletje weer kunnen herhalen.
4. (herfst)
Verzamel buiten herfstbladeren. Leg ze op een doorzichtig doek en laat de kinderen onder het doek zitten of liggen. Zing het lied en wapper het doek tot alle blaadjes eraf vallen.
5. (wasdag)
Bij dit spelletje is de dreumes bezig met de grote motoriek en de emotionele ontwikkeling.
Neem een sjaaltje en dans ermee door de ruimte. Bij “dwarrelen omhoog” gooi je het sjaaltje in de lucht en leg je er een op het gezicht van de dreumes. Daarna zeg je vrolijk “Kiekeboe” als het sjaaltje er weer af gaat. Heb je geen sjaaltjes, lees hoe je ze kan maken bij: Sjaaltjesknutsel
- Peuter 2-4 jaar
Bij deze spelletjes beleven de peuters de seizoenen van het jaar en ze doen spelletjes waarbij ze doen-alsof. Ze zijn ook bezig met de sociale ontwikkeling, omdat ze moeten samenwerken.
1. (winter)
Scheur samen wit papier in kleine stukjes boven een wit laken. Wapper samen met het laken, terwijl je het liedje zingt. Op het einde van het liedje lekker hard wapperen tot alles eraf is.
2. (lente)
Doe de winteractiviteit nu met roze papier en een doorzichtig roze kleed. Laat de kinderen onder het kleed zitten en wapper samen met nog een volwassene het kleed boven de hoofden van de kinderen. Bij “omhoog” wapper je het flink de lucht in. Vervolgens laat op een na iedereen het kleed los en die ene trekt het kleed weg, zodat alle roze snippers op de kinderen terecht komt.
3. (zomer)
De peuters doen-alsof ze een vlinder zijn en vliegen van bloem naar bloem. Aan het einde van het liedje is de vlinder bij een andere bloem. Welke kleur is de bloem?
Voor jonge peuters is het doen-alsof nog wat lastig en kun je ze ook een speelgoedvlinder geven waarmee ze van bloem naar bloem vliegen. Ze kunnen ook een eigen vlinder knutselen of versieren. Kijk hier voor: Vlinderknutsel
4. (herfst)
Verzamel buiten herfstbladeren. Leg ze op een doek en wapper samen het doek tot alle blaadjes eraf vallen.
5. (wasdag)
Hang op een waslijn alle sjaaltjes, zonder dat je ze vastmaakt met een knijper. Alle kinderen gaan op hun rug eronder liggen en kijken naar de sjaaltjes. Een kant van de waslijn houd je vast en wapper je rustig heen en weer, tijdens het zingen van het liedje. Of als je met 2 volwassenen bent houd je allebei een kant vast. Bij “omhoog” beweeg je de lijn op en neer en zullen de sjaaltjes op de kinderen vallen. Heb je geen sjaaltjes, lees hoe je ze kan maken bij: Sjaaltjesknutsel
- Vanaf 4 jaar
Bij deze spelletjes zijn de kinderen bezig met de fijne motoriek en de muzikale tegenstelling hoog-laag.
1. (winter)
Zing het liedje en laat de kleuters op de witte toetsen van de piano spelen. De witte toetsen zijn de sneeuwvlokjes die uit de lucht omlaag vallen en soms even weer omhoog gaan door de wind. Zing je “omhoog” dan speel je naar rechts en zingen we “omlaag” dan speel je naar links.
Heb je geen piano dan kan het ook op een klokkenspel.
3. (zomer)
Maak van je handen een vlinder door ze plat voor je op schoot te leggen met de duimen tegen elkaar. Laat je vlinder omhoog en omlaag vliegen door je vingers te bewegen, terwijl je over de zomer zingt. Dit kan zittend op een stoel maar ook vrij in de ruimte.
4. (herfst)
Verzamel buiten grote bladeren. Zing en dans mee met het liedje, terwijl je in elke hand een groot herfstblad vasthoudt. Op het einde van het liedje gooi je hem hoog in de lucht.
5. (wasdag)
Was samen alle kleertjes van de poppen of de knuffels. Neem een waslijn en hang alle was op de lijn met knijpers, terwijl je het liedje zingt.