Bekijk hier het liedje: Bochtje naar links, bochtje naar rechts
Muzikale spelletjes
- Baby 0-1 jaar
Deze spelletjes zijn goed voor het evenwicht en de grote motoriek van de baby.
Als je baby nog niet zelfstandig kan zitten, dan draag je het en loop je in de maat van het liedje door de ruimte. Neem een lekker overdreven bocht naar links en rechts en sta op het eind even stil voor je opnieuw begint met zingen.
Kan je baby zelfstandig zitten dan is het ook leuk om je baby op schoot te nemen en in de maat op en neer te laten bewegen in de maat van het liedje. Beweeg je benen mee in de bochten en stop met bewegen bij: “Ik sta weer stil.”
Bij couplet 3 kun je de baby in vliegtuighouding door de ruimte dragen en op het eind leg je de baby weer rustig veilig op zijn buik neer op de grond of in de box of op een speelkleed.
- Dreumes 1-2 jaar
De dreumes ervaart het verschil tussen wel en geen muziek en past het daarna zelf toe. Dit is een onderdeel van de muzikale ontwikkeling. De dreumes is natuurlijk ook met de grote motoriek bezig.
Couplet 1: Dreumesen vinden het vaak erg leuk om op een loopauto te zitten en door de kamer of buiten te rijden. Zing couplet 1 en duw de auto eerst en stop heel duidelijk op het eind. Na een tijdje laat je de dreumes zelfstandig rijden, terwijl je het liedje zingt. Zal de dreumes stoppen, als je stopt met zingen?
Couplet 3: Ga zelf op je rug liggen en buig je benen boven je zodat de dreumes er met zijn buik op kan liggen. Houd de handen vast en laat de dreumes, terwijl je zingt door de lucht vliegen of vraag iemand anders te zingen, terwijl jij de bewegingen maakt. Op het einde van het liedje laat je de dreumes van je benen op de grond glijden door je voeten op de grond te zetten. Op de foto hieronder wordt het kind bij de schouders vastgehouden en dat kan ook.
- Peuter 2-4 jaar
De peuter reageert op de tegenstelling wel-geen muziek en is met zijn stemvorming bezig.
Zing het liedje terwijl de peuter met de auto’s of de treintjes speelt. Doe zelf voor dat ze moeten stoppen met rijden als je stopt met zingen. Na het stoppen doen we met onze stem de motor van de auto na en rijden we weer vrolijk rond. Daarna start je weer met zingen.
Geef de peuter een plasticbord en zeg dat het een stuur is van een vliegtuig. Zing couplet 3 en vlieg rond en neem bochtjes als je erover zingt. Ga op het einde van het couplet op de grond zitten. Daarna stijgen we weer op en doen we met onze stem de motor na. Als we weer lekker rondvliegen starten we weer met zingen.
- Vanaf 4 jaar
Dit is een doen-alsof spel en de kinderen mogen om de beurt machinist zijn. Hiermee ben je bezig met de intellectuele en de sociale ontwikkeling.
Couplet 1: Maak van een doos een auto. Kijk hier voor het maken van een: Autoknutsel. Zing het lied en beweeg naar links en rechts en remm lekker overdreven voor het stoplicht. Misschien heb je een gladde vloer en wil iemand de doos wel duwen. Zou de auto op tijd stilstaan voor het stoplicht?
Couplet 2: Zet allemaal stoelen in een rij achter elkaar en doe alsof het een trein is. Wie zit voor in en is de machinist? Die blaast op het fluitje en iedereen mag instappen. Is iedereen ingestapt? Dan bewegen we eerst met de armen van langzaam naar steeds sneller en daarbij doen we met onze stem het tsjoeken na van de trein. Als we goed op gang zijn starten we met het zingen van het 2e couplet. We bewegen allemaal overdreven naar links en naar rechts in de bochten en stappen uit bij het station. Wie is er nu de machinist en blaast op de fluit?
Bij couplet 3 is het leuk als alle kinderen een vliegtuigje hebben. Laat ze rondlopen met het vliegtuigje in de hand en zing het lied. Bij land op de grond mogen ze het vliegtuig in de lucht gooien. Heb je veel kinderen dan kunnen ze ook in groepjes om de beurt rondlopen, terwijl de andere kinderen zingen en kijken.
De vliegtuigjes kun je vooraf met de kinderen maken. Kijk hier voor het maken van een: Vliegtuigknutsel.